Tänk att reklamskyltar faktiskt kan bidra till att göra en hel stadsbild oförglömlig. Neon upptäcktes mest av en slump av en kemist (sir William Ramsay, 1898) som egentligen ville utvinna en helt annan gas. Han märkte att neongasen lyste upp och kom på att det kunde man använda som ljusrör. I Sverige användes den första neonreklamen 1924, av bland annat Dagens Nyheter, som lät sitt namn lysas upp i neon och har sedan dess behållit sin reklamplats på Hamngatan i Stockholm.
Reklam som en del av stadsbilden
Den första ljusreklamen, däremot, är faktiskt Stomatolljusskylten som sattes upp så tidigt som 1909 i Stockholm. Den är ganska fantastisk. En jättelik upplyst tandkrämstub, med namnet Stomatol, lyser upp, en bokstav i taget. Sedan ser man en sträng som lyser upp en tandborste och man har bara lust att gå hem och borsta tänderna efter det. Det är inte bara associationen som är fantastisk, det är ljusskylten. Tänk att få vara med om att påverka en hel stadsbild, så som den där Stomatolreklamen har gjort!
Andra inlägg
- Vad innebär det att ha personlig assistans?
- Tips för att rekrytera personal
- Problem med insjunkna fotvalv?
- Vad är en giggare och hur blir man det?
- Bra förrätt som passar för olika tillfällen
- Blommor och växter som får dig att må bättre
- Ta det lugnt med rätt sorts vinsch
- Smart skydd mot solen
- Behöver du hjälp med rekrytering?
- Får jag ladda elbilen med vanlig sladd?