Tarelugnt

Stressa mindre. Njut mer.

Träning kan hjälpa dig stressa ner

Hur konstigt det än låter så kan träning hjälpa dig att stressa ner. En del tänker de inte ska träna, de vill ta de lugnt för att få stressen släppa på det sättet. Men tränar man rätt och tar kosttillskott från fitline-sport.se, så kan man lösa det på ett bra sätt. Modern forskning visar att träning är ett av våra mest effektiva botemedel mot stress och ångest i vardagen.

Effektivaste träningsformen

Man kan säga att egentligen all slags fysisk aktivitet är i varierande grad effektiv mot stress och ångest. Dock har det så klart forskats på även detta. Den forskningen visade på att motionsträning är mer effektiv än styrketräning. Helst ska man ut och springa regelbundet. Full effekt får man om man springer två till tre gånger per vecka och då minst en halvtimme åt gången. Det är viktigt att få upp pulsen ordentligt för det är då träningen gör skillnad. Men även styrketräning kan så klart funka mot stress. 

Sen är det som sagt så, att det är bra att hitta en träningsform man trivs med, annars får man ju stress och ångest av att man inte har lusten att träna om det är en träningsform som man avskyr.

Testa dig fram

Det bästa är att testa en mängd oliks sporter, idrotter och träningsformer för att hitta den som passar en själv. Då kommer man vilja att fortsätta träna detta!

8 okt 2018